Civil Word Here -->>

Thursday, January 1, 2009

Sambungan Binaan.

Sambungan binaan hendaklah diadakan di tempat-tempat sepertimana yang ditunjuk di dalam pelan-pelan atau diluluskan oleh P.P. Sambungan tyersebut hendaklah bertentanagn dengan acuan konkrit dan menegak pada paksi bahagian-bahagian struktur hendaklah dilurahkan di man perlu langkah-langkah hendaklah diambil untuk mencegah kehilangan pengaliran keluar turap pada bahagian penahan. Pemadatan yang lebih kuat kepada konkrit hendaklah dilakukan kepada kedua-dua belah sambungan semasa konkrit dituang.

Di mana boleh, penahan di hujung sambungan binaan hendaklah ditanggalkan sebaik sahaj konkrit telah set dan permukaannya hendaklah diberus serta dibersihkan dengan air untuk menghilangkan lapisan buih simen yang berlebihan dan memdedahkan batu baur. Cara alternatif ialah dengan menakik permukaan hujung sambungan binaan selepas konkrit keras. Sebelum tuangan konkrit diteruskan , permukaan sambungan binaan hendaklah dibersih dan dibasahkan dengan sempurna.

Sambungan binaan untuk permukaan konkrit yang terdedah hendaklah diatur dan dibentuk bagi menghasilkan keadaan permukaan yang tidak banyak berbeza dengan kemasan yang telah ditentukan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin