Civil Word Here -->>

Saturday, January 3, 2009

Pengawetan,Penanggalan,Pengendalian Dan Penyimpanan Cerucuk.

Cerucuk yang dibuat dari Simen Portland Biasa hendaklah sentiasa dalam keadaan lembab bagi tempoh tidak kurang 10 hari selepas konkrit dituang. Acuan-acuan konkrit bahagian tepi tidak boleh ditanggalkan bagi tempoh 2 hari selepas konkrit dituang. Selepas tempoh 14 hari, cerucuk boleh diangkat dan dipindahkan ke suatu kawasan yang sesuai untuk disusun, walaubagaimanapun, cerucuk-cerucuk ini tidak boleh dilantak sebelum 28 hari selepas konkrit dituang.

Bagi cerucuk yang dibuat dari semen keras cepat, tempoh yang dinyatakan di atas boleh diubahsuaisepertimana yang diluluskan oleh P.P.
Cara dan turutan mengangkat, mengendali, mengangkut dan menyimpan cerucuk hendaklah dilaksanakan tanpa merosakkan cerucuk. Hanya titik angkut dan sokongan yang direka sesuai sahaja digunakan. Semasa mengangkut dan menyimpan, cerucuk hendaklah diletakkan di atas sokongan yang cukup yang terletak di bawah titik angkut cerucuk.
Semua cerucuk yang telah dilonggok hendaklah di dalam kumpulan yang sama panjangnya. Pengalas yang sama tebal hendaklah diadakan di antara cerucuk-cerucuk dan diletakkan pada titik angkut.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin