Civil Word Here -->>

Thursday, January 1, 2009

Pemasangan Cerucuk Secara Pancutan.

Pemasangan cerucuk secara pancutan hendaklah dilaksanakan apabila cadangan teperinci oleh kontraktor telah diluluskan. Tetapi cara ini tidak bolehdijalankan bagi bahagian 3 meter yang terakhir ketelusan yang diperlukan.

Membaiki Dan Menyambung Cerucuk.

Membaiki Kepala Cerucuk Yang Rosak.

Sebarang kepala cerucuk yang rosak hendaklah dipotong tepat di bahagian konkrit yang kukuh, dan semua serpihan hendaklah dibersihkan dengan berus dawai, kemudian dibasuh dengan air. Jika cerucuk hendak dilantak seterusnya, kepalanya hendaklah dituang semula dengan konkrit dari gred yang diluluskan. Kepala cerucuk yang baru itu hendaklah dituang sejajar dengan cerucuk asal, dan hendaklah diawet dengan sempurna dan dibiarkan keras secukupnya untuk mendapat kekuatan bagi lantakan selanjutnya.

Jika cerucuk telah dilantak hingga set atau mengikut dalam yang dikehendaki, tetapi bahagian konkrit yang berkeadaan baik di cerucuk adalah di bawah aras pemotongan, cerucuk tersebut hendaklah diperbaiki sehingga aras pemotongan dengan menggunakan konkrit dari gred yang tidak kurang kekuatannya daripada konkrit cerucuk tersebut.

Pemanjangan Cerucuk Konkrit Bertetulang.

Dimana cerucuk perlu dipanjangkan, selain dari cara mengimpal dengan plat keluli sepertimana yang diperincikan dalam pelan-pelan konkrit disekeliling tetulang hendaklah ditanggalkan sejarak yang sama dengan 30 kali diameter tetulang utama, diukur dari kepala cerucuk untuk sambungan sambat danjarak 300 mm untuk sambungan kimpal-tumpu dan semua tetulang sisi hendaklah dibuang. Bar penyambung hendaklah ditemu-tumpu pada bar yang ditentukan, atau hendaklah disambat dengan bar tetulang yang mempunyai diameter yang sama seperti bar utama cerucuk, sepanjang 60 kali diameternya dan bertindih dengan bar utama sejarak 30 kali diameter di bahagian atas dan bawah sambungan dan hendaklah diikat dengan dawai besi lembut 1.63 mm. tetulang simpai yang baru yang berukuran sama dengan simpai yang asal, dan hendaklah diikat kuat dengan dawai besi lembut 1.63 mm dan cerucuk disambung dengan menuang konkrit ke dalam acuan yang telah dibina dengan sempurna mengikut panjang yang dikehendaki. Langkah-langkah sepertimana yang ditentukan sebelum ini hendaklah diambil apabila membuat sambungan di antara konkrit asal dan konkrit baru. Sambungan tersebut hendaklah sejajar dengan cerucuk asal dan diawet dengan sempurna dan dibiarkan keras secukupnya untuk mendapat kekuatan yang diperlukan bagi lantakan seterusnya.

Lantakan Cerucuk Yang Diperbaiki Atau Yang Dipanjangkan.

Cerucuk yang telah dibaiki, dipanjangkan dengan menambah konkrit tuang disitu seperti yang diterangkan di atas tidak boleh dilantak sehingga konkrit yang ditambah telah mencapai kekuatan yang ditentukan bagi konkrit untuk cerucuk.

Pemotongan Dan Penanggalan Di Kepala Cerucuk.

Apabila cerucuk telah di lantak sehingga ke set atau mengikut dalam yang dikehendaki, kepala cerucuk hendaklah dipotong pada aras yang ditentukan atau sepertimana yang ditunjukkan dalam pelan. Panjang bar tetulang yang terjulur ke atas melebihi aras pemotongan hendaklah seperti yang di tunjuk atau ditentukan di dalam pelan.
Langkah-langkah hendaklah di ambil bagi mengelakkan sebarang keretakan atau selainnya yang merosakkan cerucuk. Sebarang konkrit yang retak atau cacat hendaklah dipotong dan diperbaiki semula dengan menggunakan konkrit baru yang bercantum dengan sempurna dengan konkrit yang asal

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin