Civil Word Here -->>

Thursday, January 1, 2009

Kerja Batu.

Kecuali jika selainnya ditunjukkan dalam pelan-pelan, semua blok batu yang digunakan hendaklah daripada jenis granit, yang bebas dari retakan, rekahan atau kecacatan yang lain dan hendaklah diluluskan oleh P.P.
Pada amnya, setiap blok batu hendaklah mempunyai kedua-dua permukaan terbesar yang selari. Kecuali jika selainnya dikehendaki, tebal maksimum blok batu hendaklah tidak boleh melebihi tebal dinding atau mana-mana bahagian struktur ianay hendak di bina.
Dinding batu hendaklah diikat dalam corak iakatan rambang lapisan tidak seragam atau corak ikatan rambang lapisan seragam sepertimana ditunjukkan dalam pelan-pelan. Batu terusan atau batu yang diikat hendaklah digunakan dengan kadar 1 blok batu bagi semeter persegi untuk corak ikatan rambang lapisan tidak seragam,manakala 2 blok batu bagi semeter persegi untuk carak ikatan rambang lapisan seragam. Di mana dinding sokong batu bata ada ditunjukkan, batu terusan hendaklah diikat dengan sempurna kepda dinding tersebut.
Kecuali jika selainnya dinyatakan atau ditunjukkan di dalam pelan-pelan, semua kerja batu hendaklah diikat dengan mortar campuran simen dan pasir (1:3) dan dikemaskan dengan sambungan rata yang digosok dengan guni. Semua ruang perantaraan batu bata hendaklah diisi dengan mortar. Permukaan dinding corak ikatan rambang yang terdedah hendaklah diketuk dan dikemaskan dengan penukul besi.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin