Civil Word Here -->>

Thursday, January 1, 2009

Acuan Konkrit Berpemukaan Licin.

Acuan konkrit yang dihuraikan sebagai berpemukaan licin hendaklah dari papan yang diketam licin atau dilapik dengan kepingan logam, papan lapis atau bahan-bahan yang serupa bagi kesemua permukaan acuan di mana konkrit akan dituang. Permukaan konkrit yang sudah siap hendaklah licin dan rata dan hendaklah diambil tindakan sebagai berikut:

Semua unjuran yang tidak dikehendaki hendaklah diratakan dengan batu ‘karborandum’ atau dengan lain-lain cara yang diluluskan oleh P.P dan segala batu halus atau pasir atau habuk-habuk yang terdapat darinya, hendaklah dibasuh dengan air yang bersih seluruhnya.

Sebagai satu operasi yang berasingan, setelah tindakan di atas dilaksanakan, permukaan konkrit hendaklah disapau dengan satu lapisan larutan simen, yang akan diresapkan ke dalam rongga-rongga konkrit dan dilicinkan menggunakan batu karborandum. Permukaan konkrit yang telah siap, hendaklah dilindungi daripada proses mongering yang terlalu cepat dengan menggunakan guni yang lembab atau lain-lain cara yang diluluskan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin