Civil Word Here -->>

Thursday, January 1, 2009

Campuran Konkrit Di Rekabentuk.


Campuran konkrit direkabentuk boleh digunakan dan hendaklah menepati perakuan Kod Amalan C.P 114. Gred-gred konkrit yang digunakan hendaklah sepertimana yang ditunjukkan di dalam jadual di bawah ini dan jadual ini adalah menggantikan Jadual 4 dari Kod Amalan C.P 114.

Simen, batu baur halus dan kasar dan air hendaklah menepati fasal-fasal yang ditentukan di dalam spesifikasi sebelum daripada ini.
Sekiranya kontraktor memilih untuk menggunakan campuran konkrit direkabentuk, dia hendaklah mengambil kerja seorang pekerja yang cekap dan mempunyai kelayakan yang sesuai untuk mereka bentuk campuran tersebut, untuk mengawasi dan mengarahkan semua peringkat kerja persediaan dan peletakan konkrit. Percontohan, pembuatan, pengawetan dan pengujian kiub-kiub kerja hendaklah dilaksanakan oleh P.P atau wakilnya dan kontraktor hendaklah menyediakan semua kemudahan. Kontraktor atau wakilnya boleh hadir semasa kiub kerja ini dibuat dan diuji.

Keterangan berikut hendaklah dikemukakan oleh kontraktor sebelum P.P boleh membenarkan sebarang campuran direkabentuk digunakan.

a) Keadaan dan sumber bahan.

b) Butir-butir lengkap campuran-campuran percubaan, kesemuanya menepati Kod Amalan C.P 114 dan Piawaian British B.S 1881.

c) Kuantiti yang dicadangkan mengikut timbangan berat bagi setiap bahan untuk menghasilkan satu meter padu konkrit yang dipadatkan secukupnya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin